sunnuntai 27. toukokuuta 2012

NYC

Edelliseen päivitykseen viitaten: Kävin minä kerran jo rullaluistelemassa Oulussa, muuten aika meni kotona ja töissä matkavalmisteluihin, mutta koska sompailin pyörällä päivittäin, en siitä saanut huonoa omista.
Nyt hiihtelen New York Cityssä. Tultiin perjantai-iltana, ja koko perjantai siis meni matkustamiseen, melkein 24 tuntia, kun Hesassa piti odottaa monta tuntia. Lennettiin sieltä Reykjavikin kautta JFK:lle, sieltä iltaa kohti New Jerseyn puolelle hotelliin.
Eilen kysyttiin nopein reitti Manhatanille, ja hotellin shuttle eli pikkubussi vei bussiasemalle, joka ei ole kaukana. Päästiin bussilla 107 suoraan Port Authority Terminaliin, josta jatkettiin kävellen. Ensin törmäsimme Bryant Parkiin, jossa hetki nautittiin helteestä, puiston rauhasta ja katseltiin ihmisiä. Puiston eunassa oli Public Library, muttei löydetty ovea, josta olisi päässyt sisään. Ehkä se oli kiinni. Jatkettiin matkaa Broadwaytä pitkin kohti Times Squarea. Ne nurkat olivat täynnä porukkaa ja illan esityksiin sisäänheittäjiä. Näimme myös Mikki Hiiren, Paavo Pesusienen ja Toy Storyn Woodyn.
Yritettiin Empire State Buildingiin, mutta sinne oli kahden tunnin jono, joten jäteiinn väliin.
Ihmispaljous hiukan ahdisti, mutta Cemtral Park toi taas rauhaa, kallioita ja vessan. Näin paikan, joka oli Yksinkotona New Yorkissa -leffassa (tallensin sen vasiten ja katsoin muutama viikko sitten). Käytiin vuokraamassa pyörät kolmeksi tunniksi ja viiletettiin puiston ympäri. Aleksi oli kirittäjänä, joten mentiin aika vauhtia, eikä ehtinyt siinä paljon pysähdellä. Belvedere-linna käytiin tsekkaamassa ja vähän käppäiltiin ja istuskeltiin rauhassa.
Puistosta käveltiin 5th Avenueta pitkin, ja sillä oli paljon nimimuotiliikkeitä. Käveltiin Trump Towerin ja Rockefeller Centerin ohi. Alkoi sataa, ja pidettiin vähän aikaa sadetta ovisyvennyksessä, sitten huomattiin vastapäätä Barnes & Nobles -kirjakauppa, ja mentiin sinne pitään sadetta. Siellä ihmiset istuivat hyllyjen välissä lukemassa tai ikkunalaudalla juomassa mukista jotain ja lukemassa.
Sateen lakattua käveltiin Grand Central Terminaliin, joka on hieno vanha asemarakennus. Täällä asemilla on siistit vessat, ja ilmaiset. Juotiin yläterassilla oluet (Brooklyn Lager), jotka maksoivat paljon: 16,50 taalaa. Ei muistettu, että Aleksi on täällä alaikäinen. Mutta oli hieno paikka, hieno näkymä yläterassilta asemalle.
Jatkettiin kävellen YK:n päämajalle, jonka vierailukeskus oli tietysti kiinni. Lähdettiin metrolla kotia kohti, mutta mentiin kiireessä väärään suuntaan, ja NY:n järkevässä järjestelmässä ei samalla lipulla enää päässyt vaihtamaan. Joten otettiin lennosta keltainen taksi bussiterminaaliin ja tultiin hotelliin. Just jäätiin bussista, niin piti odottaa reilu puoli tuntia, ja oltiin puoli yhdentoista aikaan hotellissa.
Olisi pitänyt venytellä, mutta unohtui. Nyt jaloissa tuntui eilinen kävely.